jatko-opinto-TEHTÄVÄT
Peruskoulun jälkeen on edessä tärkeä valinta: jatkaisinko lukioon vai hakeutuisinko ammatilliseen koulutukseen? Kumpikaan vaihtoehto ei ole "parempi", vaan ne vain sopivat eri ihmisille eri tavoin. Tässä tehtäväkokonaisuudessa tutkit, millainen opintopolku sopii juuri sinulle ja millainen arki, oppimistyyli ja tulevaisuus tuntuu eniten omalta.
yksilötehtävä
amis vai lukio?
Tehtävän tavoite
-
Tunnistaa omia oppimistyylejä.
-
Pohtia opiskeluarjen eroja.
TEHTÄVÄ
1. Kuvittele itsesi kahdessa erilaisessa opiskelupäivässä ja ympäristössä. Vastaa kysymyksiin a-h.
Lukion arki:
a) Millainen olisi päiväsi lukiossa?
b) Mitä aineita opiskelet?
c) Miltä tuntuu oppitunneilla? Mitä näet ympärilläsi?
d) Millaista on läksyjen teko, tauot?
Ammatillisen koulutuksen arki:
e) Millainen olisi päiväsi amiksessa?
f) Millaisia asioita opiskelet?
g) Miten opit uusia asioita?
h) Millaisia ihmisiä ympärilläsi on?
2. Seikat kuvitelman taustalla.
a) Kumpi edellistä kuvitelluista päivistä tuntui enemmän omalta?
b) Mitkä asiat houkuttelevat sinua kyseisessä vaihtoehdossa?
c) Millaisia asioita odotat tulevalta opiskelulta?
paritehtävä
amis vai lukio?
Tehtävän tavoite
-
Pohtia valintakriteerejä yhdessä ja tehdä omaan tilanteeseen sopivia oivalluksia.
TEHTÄVÄ
1. Muodostakaa parit. Suunnitelkaa kumpikin itsellenne puu, joka kuvaa valintapuuta.
a) Piirtäkää puuhun juuret ja merkitkää niihin:
-
Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä opiskelussa?
b) Piirtäkää puulle runko ja merkitkää siihen:
-
Mikä saa sinut kasvamaan ja jaksamaan opiskelussa?
c) Piirtäkää oksat ja merkitkää niihin:
-
Mitä vaihtoehtoja harkitset?
d) Piirtäkää lehdet ja merkitkää niihin:
-
Mitä toivot opiskelultasi?
2. Esitelkää puunne toisillenne ja keskustelkaa:
-
Mikä tuntuu vahvalta valintaperusteelta?
-
Entä mikä vielä epäilyttää?
RYHMÄTEHTÄVÄ
amis vai lukio?
Tehtävän tavoite
-
Harjoitella kuuntelua ja näkökulmien ymmärtämistä päätöksenteon tueksi.
TEHTÄVÄ
1. Muodostakaa 4–5 hengen ryhmät. Jokainen valitsee itselleen roolin seuraavista väittämistä:
-
“Haluan nopeasti ammattiin”
-
“Olen hyvä koulussa ja haluan yliopistoon”
-
“En oikein vielä tiedä mitä haluan”
-
“Tykkään tehdä käsillä”
-
“Haluan päästä nopeasti työelämään mutta mahdollisesti jatko-opintoihin myöhemmin”
2. Keskustelkaa yhdessä:
a) Mikä koulutusmuoto tuntuisi sopivalta roolihenkilöllenne?
b) Millaisia vahvuuksia ja haasteita roolihenkilöllä voi olla?
c) Miten voitte tukea toisten päätöksiä ja ymmärrystä?
3. Lopuksi: Kootkaa ryhmänä viiden kohdan vinkkilista: "Miten löytää itselle sopiva koulutuspolku?"