yksilötehtävä
lukio-opinnot
Tehtävän tavoite
-
Pohdit omia opiskelussa hyödyllisiä taitojasi.
-
Etsit tietoa sinua kiinnostavista lukioista.
TEHTÄVÄ
1. Lue alla oleva lista ominaisuuksista, joista on hyötyä lukio-opinnoissa. Arvioi jokaista ominaisuutta omalla kohdallasi asteikolla 1–5 (1 = minulla ei ole tätä lainkaan, 5 = tämä on minulle tyypillinen ominaisuus):
a) Itsenäinen työskentely: Osaan aloittaa ja viedä tehtäviä eteenpäin ilman jatkuvaa ohjausta.
b) Aikatauluttaminen: Pystyn suunnittelemaan opiskeluaikatauluni ja noudattamaan sitä.
c) Pitkäjänteisyys: Jaksan paneutua asioihin pidemmänkin ajan ja tehdä töitä tavoitteeni eteen.
d) Kriittinen ajattelu: Osaan kyseenalaistaa tietoa ja muodostaa omia perusteltuja mielipiteitä.
e) Motivaatio opiskeluun: Minua kiinnostaa uuden oppiminen ja haluan kehittää itseäni.
f) Yhteistyötaidot: Tulen toimeen ryhmässä ja osaan tehdä yhteistyötä muiden kanssa.
g) Kyky selviytyä haasteista: En lannistu pienistä vastoinkäymisistä, vaan etsin ratkaisuja.
2. Valitse arvioimistasi ominaisuuksista:
a) Yksi vahvuus: Mikä on sinun mielestäsi tärkein ominaisuutesi, josta on hyötyä lukio-opinnoissa? Kerro, miten se auttaisi sinua lukiossa.
b) Yksi kehityskohde: Mikä ominaisuuslistasta on sinulle haastavin? Miten voisit harjoitella tai kehittää sitä jo nyt?
3. Valitse yksi lukio, joka kiinnostaa sinua. Etsi lukion verkkosivuilta, sosiaalisen median kanavista tai Opintopolusta vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
a) Mitä erityislinjoja, painotuksia tai valinnaisia kursseja lukiossa on? (Esim. urheilulukio, kuvataidelinja, matemaattis-luonnontieteellinen linja, tiettyjen kielten tarjonta).
b) Mitä opintomatkoja tai tapahtumia lukiossa järjestetään?
c) Mikä oli lukion keskiarvoraja viime vuonna?
d) Millaisen kuvan lukiosta sait sosiaalisen median välityksellä?
paritehtävä
lukio-opinnot
Tehtävän tavoite
-
Tunnet lukion keskeisiä käsitteitä.
-
Pohdit omia valintojasi ja kiinnostuksenkohteitasi lukion näkökulmasta.
TEHTÄVÄ
1. Lukekaa lukiosta kertova teoriaosuus ja hakekaa lukio-opiskelusta tietoa esimerkiksi Opintopolusta. Selvittäkää mitä seuraavat lukioon liittyvät sanat tarkoittavat:
a) Pitkä / lyhyt matematiikka
b) Lukiodiplomi
c) Opintopiste
d) Ylioppilastutkinto
e) Vanhojen tanssit
f) IB-lukio
g) Erikoislukio
h) Filosofia
i) Psykologia
2. Pohtikaa yhdessä vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Kirjatkaa molempien vastaukset.
a) Valitsisitko pitkän vai lyhyen matematiikan?
b) Mistä lukion oppiaineesta haluaisit opiskella enemmän kuin pakolliset opintojaksot?
c) Mitä aineita voisit kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa?
d) Mihin asuun pukeutuisit penkkareissa?
RYHMÄTEHTÄVÄ
lukio-opinnot
Tehtävän tavoite
-
Pohditte, mitkä tekijät vaikuttavat lukion valintaan ja harjoittelette eri kriteerien priorisointia.
TEHTÄVÄ
1. Listatkaa mahdollisimman monta tekijää, jotka voisivat vaikuttaa lukion valintaan. Ajatelkaa laajasti sosiaalisia, käytännöllisiä ja henkilökohtaisia seikkoja. Kirjatkaa kaikki mieleen tulevat asiat ylös.
2. Valitkaa listaltanne kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat lukion valintaan. Perustelkaa lyhyesti jokaisen valitsemanne tekijän tärkeys.
3. Kukin ryhmä esittelee toisille ryhmille kolme tärkeintä valintakriteeriään ja niiden perustelut.