yksilötehtävä
Tehtävän tavoite
-
Tunnistat omia vahvuuksiasi ja taitoja, joista on hyötyä työelämässä.
-
Pohdit miten työelämätaitoja voisi kehittää.
TEHTÄVÄ
-
Mieti niitä työelämätaitoja, joita sinulla on jo nyt. Valitse alla olevista työelämätaidoista ne kolme taitoa, jotka näkyvät sinussa vahvimmin.
-
Yhteistyötaidot: Toimitko ryhmässä muut huomioiden ja oman vastuusi kantaen? Osallistutko keskusteluun ja kuuntelet muita?
-
Ongelmanratkaisutaidot: Löydätkö ratkaisuja pulmiin?
-
Viestintätaidot: Osaatko keskustella ja kuunnella muita? Viestitkö asiat selkeästi myös kirjoittamalla?
-
Itseohjautuvuus: Osaatko aloittaa ja hoitaa asioita itsenäisesti?
-
Digitaidot: Osaatko käyttää tietokonetta ja ohjelmia? Otatko nopeasti haltuun uusia sovelluksia ja ohjelmistoja?
-
Luovuus: Keksitkö uusia ideoita?
-
Vastuuntunto: Hoidatko asiat huolellisesti loppuun? Otatko vastuuta yhteisistä asioista?
-
Joustavuus: Sopeudutko uusiin tilanteisiin?
-
Kansainvälisyys: Osaatko tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, vaikka heillä olisi eri kulttuuri tai kieli?
-
Sinnikkyys: Jaksatko yrittää uudelleen ja uudelleen, kunnes onnistut?
-
Empatia: Osaatko asettua toisen asemaan?
-
Keskittymiskyky: Pystytkö aloittamaan ja tekemään tehtävät huolella annetussa ajassa. Pystytkö työskentelemään ympäristön häiriötekijöistä huolimatta.
2. Kirjoita kunkin valitsemasi kolmen ominaisuuden viereen jokin tilanne, jossa tämä taito tulee esiin.
Esimerkiksi: Meillä oli ryhmätyön esittelypäivä koulussa, mutta yksi ryhmästämme oli poissa. Perehdyin nopeasti hänen osuuteensa ja otin vastuulleni esitellä myös poissaolijan diat. Tämä osoitti joustavuutta ja vastuuntuntoa.
3. Listaa 2-3 taitoa, joita haluaisit kehittää itsessäsi tulevaisuutta ajatellen. Miten voisit alkaa kehittää näitä taitoja jo nyt (esim. koulussa, harrastuksissa, vapaa-ajalla)? Anna yksi konkreettinen esimerkki per taito.
paritehtävä
minä työelämässä
Tehtävän tavoite
-
Tunnistat ja nimeät konkreettisia työelämätaitoja, joita kehittyy arjessa ja vapaa-ajan harrastuksissa.
-
Ymmärrät, miten harrastusten kautta opitut taidot ovat arvokkaita tulevaisuuden työelämässä.
TEHTÄVÄ
1. Valitkaa yhdessä kaksi erilaista vapaa-ajan harrastusta, jotka ovat teille tuttuja tai kiinnostavat teitä. Pohtikaa, mitä työelämätaitoja harrastuksesta oppii. Perustelkaa. Esitelkää lopuksi esimerkkinne muulle ryhmälle.
Esimerkki harrastuksesta: tanssi
-
Taito 1: Sinnikkyys: Koreografioiden opettelu vaatii paljon toistoja ja harjoittelua, vaikka jokin liike tuntuisi aluksi mahdottomalta. Pitää jaksaa yrittää uudelleen ja uudelleen, kunnes sen osaa.
-
Taito 2: Luovuus: Tanssissa saa usein itse keksiä liikkeitä tai soveltaa niitä omaan tyyliin. Esimerkiksi oman koreografian luominen tai improvisointi vaatii luovaa ajattelua.
-
Taito 3: Yhteistyötaidot: Varsinkin ryhmätansseissa pitää synkronoida liikkeet muiden kanssa ja olla samassa tahdissa. Pitää myös kuunnella opettajaa ja muita tanssijoita, jotta koko ryhmä toimii yhdessä.
RYHMÄTEHTÄVÄ
minä työelämässä
Tehtävän tavoite
-
Tunnistatte arjen tilanteita, jotka vaikuttavat työhyvinvointiin, ja keksitte niihin yksinkertaisia, käytännönläheisiä ratkaisuja.
TEHTÄVÄ
1. Valitkaa alla olevista työelämän pulmatilanteista yksi, jota käsittelette.
a) Minkä tilanteista valitsitte? Keskustelkaa, oletteko itse olleet joskus vastaavassa tilanteessa?
b) Millaisia tunteita tilanne henkilössä herättää?
Työelämän pulmatilanteet:
Liian kova kiire ja stressi:
-
"Olen kesätöissä jäätelökioskilla, ja yhtäkkiä asiakkaita tulee niin paljon, etten ehdi palvella kaikkia tai täyttää tavaroita. En tiedä, mistä aloittaa ja minne juosta."
-
"Sain asiakaspalvelutyössä paljon vaativia tehtäviä, joihin en ollut perehtynyt, ja esimies odotti niiden valmistuvan heti. Pelkään, että teen virheitä."
Huono ilmapiiri tai kiusaaminen:
-
"Työkaveri puhuu aina selän takana muista tai vitsailee minun kustannuksellani, vaikka pyydän lopettamaan."
-
"Työpaikalla on kaksi tyyppiä, jotka riitelevät koko ajan, ja ilmapiiri on tosi kireä. En halua mennä töihin."
Väsymys ja motivaation puute:
-
"Herään joka aamu väsyneenä, koska olen tehnyt liian pitkiä vuoroja ja nukkunut huonosti. Työt eivät enää innosta."
-
"Teen työtä, joka tuntuu tosi tylsältä ja merkityksettömältä. En näe mitään syytä panostaa, ja aika kuluu hitaasti."
Epäselvät tehtävät ja tuen puute:
-
"Esimies antoi minulle tehtävän, mutta en ymmärtänyt, mitä piti tehdä tai mistä aloittaa. En kehdannut kysyä apua."
-
"Olen kesätöissä, ja tuntuu, ettei kukaan ehdi neuvoa minua. Joudun pärjäämään ihan yksin uusien asioiden kanssa."
Epäoikeudenmukainen kohtelu:
-
"Huomaan, että työkaverini saa aina helpommat tehtävät tai paremmat vuorot, vaikka teemme samaa työtä."
-
"Esimies moittii minua kaikkien edessä pienestä virheestä, vaikka hän ei yleensä reagoi muiden virheisiin."
Yksinäisyys ja eristäytyminen:
-
"Lounastunnilla kaikki muut menevät porukalla syömään, mutta minua ei koskaan pyydetä mukaan. Tunnen itseni ulkopuoliseksi."
-
"Työpaikallani on hiljaista, kukaan ei puhu kenellekään. Tuntuu, ettei minulla ole ketään, jolta kysyä tai jonka kanssa jutella."
2. Miettikää pulmatilanteeseenne kolme konkreettista ratkaisua tai vinkkiä, jotka parantaisivat työhyvinvointia. Kirjoittakaa ratkaisut ylös. Pohtikaa
-
työntekijän omia tekoja (mitä voin itse tehdä?)
-
miten muut (esim. työkaveri, esimies) voisivat auttaa?
3. Esitelkää pulmat ja ratkaisut muille.