tulevaisuus-TEHTÄVÄT
Jokaiselle voi joskus käydä niin, että lasku unohtuu maksaa. Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen? Tässä tehtäväpaketissa tutustut tarinaan, jossa nuori kohtaa maksuongelman, ja pohdit, miten tilanteen voisi ratkaista. Opit, miksi taloudellinen vastuu on tärkeää ja mistä saa apua, jos oma raha-asia menee solmuun.
yksilötehtävä
rahamoka
Tehtävän tavoite
-
Ymmärtää, miten maksamattomat laskut voivat johtaa maksuhäiriömerkintään, miten tilanteen voi korjata.
-
Ymmärtää miksi vastuun ottaminen omasta taloudesta on tärkeää.
TEHTÄVÄ
1. Lue tarina, joka kertoo Eetusta ja maksamattomasta laskusta. Mitä ajattelet tilanteesta ja
miltä sinusta mahdollisesti tuntuisi, jos olisit Eetun tilanteessa?
Eetu tilasi netistä kuulokkeet, jotka maksoivat 59 €. Hän sai laskun sähköpostiin, mutta unohti maksaa sen. Viikon päästä tuli maksumuistutus, ja siihen lisättiin 5 € muistutuskulu. Eetu ajatteli maksavansa sen pian, mutta unohti taas. Kuukauden kuluttua tuli perintäkirje, ja summa oli noussut jo 79 €. Eetu alkoi huolestua. Hän ei tiennyt, mitä tehdä, eikä uskaltanut kertoa vanhemmilleen.
2. Kenelle aikuiselle voisit samassa tilanteessa kertoa asiasta?
Esimerkiksi:
-
Huoltaja
-
Sukulainen
-
Koulukuraattori
-
Opettaja
-
Joku muu?
3. Selvitä mitä tarkoittaa maksuhäiriömerkintä ja miten maksuhäiriömerkintä voisi vaikuttaa elämääsi tulevaisuudessa?
4. Mistä nuori, joka kohtaa ongelmia talouden hallinnassa, saa neuvoja maksuongelmien selvittämiseen? Voit käyttää apunasi Takuusäätiön neuvoja antavia sisältöjä.
paritehtävä
Rahamoka
Tehtävän tavoite
-
Harjoitella keskustelua rahasta, pohtia maksamattoman laskun seurauksia ja etsiä yhdessä ratkaisuja.
TEHTÄVÄ
1. Lukekaa Eetun tarina yhdessä parin kanssa. Keskustelkaa yhdessä tarinan herättämistä fiiliksistä ja vastatkaa kysymyksiin a-d.
Eetu tilasi netistä kuulokkeet, jotka maksoivat 59 €. Hän sai laskun sähköpostiin, mutta unohti maksaa sen. Viikon päästä tuli maksumuistutus, ja siihen lisättiin 5 € muistutuskulu. Eetu ajatteli maksavansa sen pian, mutta unohti taas. Kuukauden kuluttua tuli perintäkirje, ja summa oli noussut jo 79 €. Eetu alkoi huolestua. Hän ei tiennyt, mitä tehdä, eikä uskaltanut kertoa vanhemmilleen.
a) Mitä ajattelette Eetun tilanteesta?
b) Miltä tuntuisi olla samassa tilanteessa?
c) Mitä Eetu olisi voinut tehdä toisin?
d) Kenelle voisitte kertoa asiasta, jos olisitte samassa tilanteessa?
2. Selvittäkää mitä tarkoittaa maksuhäiriömerkintä ja miten maksuhäiriömerkintä voisi vaikuttaa elämäänne tulevaisuudessa?
3. Mistä nuori, joka kohtaa ongelmia talouden hallinnassa, saa neuvoja maksuongelmien selvittämiseen? Voitte käyttää apunanne Takuusäätiön neuvoja antavia sisältöjä.
RYHMÄTEHTÄVÄ
Rahamoka
Tehtävän tavoite
-
Ymmärtää maksuhäiriömerkinnän seuraukset, harjoitella ongelmanratkaisua ja oppia, mistä saa apua.
TEHTÄVÄ
1. Lukekaa Eetun tarina ryhmässä (3–5 oppilasta). Keskustelkaa yhdessä tarinan herättämistä fiiliksistä ja vastatkaa kysymyksiin a-d.
Eetu tilasi netistä kuulokkeet, jotka maksoivat 59 €. Hän sai laskun sähköpostiin, mutta unohti maksaa sen. Viikon päästä tuli maksumuistutus, ja siihen lisättiin 5 € muistutuskulu. Eetu ajatteli maksavansa sen pian, mutta unohti taas. Kuukauden kuluttua tuli perintäkirje, ja summa oli noussut jo 79 €. Eetu alkoi huolestua. Hän ei tiennyt, mitä tehdä, eikä uskaltanut kertoa vanhemmilleen.
a) Mitä tapahtui Eetulle? Miksi todennäköisesti kävi niin?
b) Miten Eetu olisi voinut toimia toisin?
c) Miten Eetu voisi selvittää tilanteen?
d) Mistä hän saa apua?
2. Selvittäkää mitä tarkoittaa maksuhäiriömerkintä ja miten maksuhäiriömerkintä voisi vaikuttaa elämäänne tulevaisuudessa?
3. Mistä nuori, joka kohtaa ongelmia talouden hallinnassa, saa neuvoja maksuongelmien selvittämiseen? Voitte käyttää apunanne Takuusäätiön neuvoja antavia sisältöjä.
4. Tehkää kokoava tuotos Eetun tilanteesta tai maksuhäiriömerkinnän välttämisestä.
-
Juliste: “Näin vältät maksuhäiriömerkinnän”
-
Lyhyt näytelmä Eetun tilanteesta ja sen ratkaisusta.
-
Esitys: Miten nuori voi ottaa vastuuta omasta taloudestaan?