yksilötehtävä
Tulevaisuususko
Tehtävän tavoite
-
Pohtia omaa suhdettaan tulevaisuuteen ja tulevaisuususkoa.
TEHTÄVÄ
1. Tutustu Sitran artikkeliin, joka käsittelee nuorten tulevaisuususkoa.
a) Mitä mietteitä sinulla herää tulevaisuususko-käsitteestä?
2. Anna alla oleville väittämille arvosana 5 – 1 (5 täysin samaa mieltä ja 1 täysin eri mieltä).
-
Tunnen toiveikkuutta tulevaisuudesta
-
Uskon, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa
-
Tulevaisuus mietityttää tai pelottaa
-
Minulla on keinoja selvitä muutoksista
3. Kirjoita jokaisen valitsemasi kohdan alle lyhyt selitys tai esimerkki miksi ajattelet niin.
-
Tunnen toiveikkuutta tulevaisuudesta, koska...
Kirjoita: Mistä toivo syntyy juuri nyt?
-
Uskon, että minulla on mahdollisuus vaikuttaa, koska...
Kirjoita: Mihin asioihin voisit vaikuttaa jo nyt tai tulevaisuudessa?
-
Tulevaisuus mietityttää tai pelottaa, koska...
Kirjoita: Mitä ajatuksia tai huolia sinulla on tulevaisuudesta?
-
Minulla on keinoja selvitä muutoksista, koska...
Kirjoita: Miten olet aiemmin selvinnyt uusista tilanteista?
paritehtävä
Tulevaisuususko
Tehtävän tavoite
-
Pohtia sitä, mikä tuo toivoa ja motivaatiota tulevaisuuteen.
TEHTÄVÄ
1. Keskustelkaa pareittain ja jakakaa kokemuksia: Milloin olette viimeksi olleet toiveikkaita tulevasta? Kirjatkaa vastaukset ylös.
2. Listatkaa asioita, jotka voivat lisätä uskoa hyvään tulevaisuuteen (min 5 kpl).
3. Kootkaa yhdessä 'Toivon kartta' – A3-paperille tai digitaalisesti (esim. Canva). Huom! Voitte hyödyntää kartassa kuvia, sanoja, värejä – mitä tahansa mikä kuvastaa toiveikkuutta.
RYHMÄTEHTÄVÄ
Tulevaisuususko
Tehtävän tavoite
-
Auttaa hahmottamaan, millaisia muutoksia tulevaisuuden työelämässä voi olla ja millaisia polkuja voi itse rakentaa.
TEHTÄVÄ
1. Muodostakaa ryhmä. Keskustelkaa yhdessä:
-
Mikä tulevaisuudessa innostaa?
-
Mikä huolettaa?
-
Miten voimme tukea toisiamme ja itseämme matkalla kohti omaa polkua?
2. Ryhmä toimii "tulevaisuuspajana", jossa pohditaan nuorten näkökulmasta tulevaisuuden työelämää. Keskustelkaa pienissä ryhmissä seuraavista kysymyksistä:
-
Miltä työelämä näyttää 10 vuoden kuluttua?
-
Millaisia uusia ammatteja tai työnteon tapoja voi syntyä?
-
Millaiset taidot ja vahvuudet auttavat onnistumaan tulevaisuudessa?
-
Miten nuori voi valmistautua tulevaan jo nyt peruskoulussa?
3. Tehkää ryhmässä esitys valitsemallanne tavalla, joko posteri, fläppitaulu tai diaesitys. Tehkää yksi yhteinen esitys, johon sisältyy seuraavat kolme osaa a-c:
a) Kuvitelkaa uusi tai muuttuva ammatti.
Kuvatkaa millainen se on? Missä sitä tehdään? Mitä taitoja se vaatii?
b) Kootkaa “Tulevaisuuden työelämän työkalupakki”.
Tehkää lista taidoista ja valmiuksista, joita tulevaisuuden työntekijät tarvitsevat.
esim. yhteistyö, uteliaisuus, teknologiaosaaminen, rohkeus oppia uutta, jne. Ja perustelkaa miksi nämä taidot ovat hyödyllisiä.
c) Keksikää viesti, jonka haluaisitte lähettää muille nuorille tulevaisuuden työelämästä.
Esim. "Kaikki polut ovat erilaisia", "Tulevaisuuden tärkein taito on oppiminen", "Ole utelias!"
4. Järjestäkää esityskierros. Jokainen ryhmä esittelee oman esittelee oman esityksensä ja näkemyksensä tulevaisuuden työelämästä.